Wist u dat?
- In Nederland wordt 2,4% van alle rekeningen helemaal niet betaald
- Dit kost ondernemers jaarlijks 12 miljard euro
- Steeds meer bedrijven komen in problemen als betaling van hun facturen uitblijft
- Bedrijven financieren het ontstane gat door hun rekeningen weer later te betalen
- Hierdoor zijn de gevolgen in de hele bedrijfsketen voelbaar. Er is een reële kans dat een sneeuwbaleffect ontstaat met uiteindelijk een faillissement tot gevolg
- Een kwart van de faillissementen wordt veroorzaakt door te late betalingen
- Vooral kleine bedrijven krijgen problemen met hun financiën, gaan failliet of heffen zichzelf op
- Omdat bij kleine bedrijven vaak onvoldoende kennis in huis is om met deze problemen om te gaan
- Ongeveer de helft van alle starters stopt binnen vijf jaar, waarvan zo´n 10% schuldhulpverlening nodig heeft
- Het bedrijfsleven is selectief bij het betalen van openstaande rekeningen
- De belangrijkste leveranciers zien als eerste hun geld
- Het criterium als de grootste schuld weegt niet zwaar, maar krijgt slechts een zevende plek op de prioriteitenlijst
- De overheid is de traagste betaler
- Terwijl dezelfde overheid regels en wetten maakt om langzame betaling tegen te gaan
Overzicht
Uit het onderstaande overzicht blijkt dat ongeveer de helft van de facturen binnen dertig dagen wordt betaald. Dit betekent automatisch dat de andere helft op dat moment nog open staat en er sprake is van wanbetaling
0-30 dagen 53,8%
31-60 dagen 28,2%
61-90 dagen 10,2%
91-120 dagen 4,5%
> 120 dagen 3,3%
Stel, u heeft een slecht betalende klant, wat zijn uw overwegingen?
- Wat heb ik aan die klant?
- Wil ik wel met hem doorgaan?
- Hoe vaak laat ik hem toe niet te betalen?
- Wat brengt dat nou op?
- Hoeveel tijd kost dat?
- Kan ik die tijd niet beter aan wel betalende klanten besteden?
- Ben ik niet te afhankelijk van hem?
- Het is beangstigend wanneer die klant 90% van uw inkomen genereert
- Want als het verkeerd loopt, heeft u niet veel meer
- Zorg daarom altijd voor voldoende klanten
- Geef liever aandacht aan klanten die hun afspraken wel nakomen
- Daar verdient u tenslotte wèl geld mee
- U heeft voor uw bedrijf per dag maar een beperkt aantal uren te besteden: als u zich steeds met een wanbetaler moet bezighouden, hoeveel tijd blijft er dan nog over voor administratie, verkoop, etc?
- Uw wanbetalende klant kan wel naar een ander gaan, maar daar doet hij precies hetzelfde
- Wat moet ik met die klant: u belt hem op en hij zegt: “ja, het komt in orde, volgende week bent u de eerste”. En u denkt dat hij gelijk aan het werk gaat, maar misschien gaat hij wel eerst een uur gitaar spelen
Tot slot
- Er is niet één regel te geven waarmee u problemen met openstaande facturen kunt voorkomen of oplossen. Afhankelijk van de situatie dient u te kiezen voor de beste oplossing. Soms is het kiezen voor de minste kwade
- Hoe komt u over bij uw klant? Hiermee dient u ook een commercieel belang, omdat u betrouwbaar overkomt. U heeft de touwtjes in handen. U heeft een goede afspraak gemaakt met uw klant, u levert een goed product en u heeft een goede administratie, waardoor u snel kunt reageren
- Inzicht in de mogelijkheden om uw geld te ontvangen. Belangrijk is dat u hierover niet pas begint te denken op het moment dat uw factuur onbetaald wordt gelaten, maar al bij het allereerste contact met uw klant
- Veel zaken gaan fout door laksheid. U dient te beseffen dat u niet alleen slachtoffer van wanbetaling bent, maar dat u ook initiatief dient te nemen. Besef dat u invloed heeft op wanbetaling
- Ga zo nodig eerst met de klant “rond de tafel te gaan zitten”. Probeer zo tot een oplossing te komen. Soms moet u wat water bij de wijn doen. Pas indien blijkt dat uw klant halsstarrig is en weigert mee te werken, doet u er verstandig aan maatregelen te nemen, bijvoorbeeld het inschakelen van een incassobureau, een gerechtelijke procedure opstarten, etc
En..
- Stel u kritisch op
- Probeer een goed beeld te krijgen van uw klant
- Hou er rekening mee dat de situatie bij uw klant kan ieder moment veranderen