Wat als ze nou eens niet betalen..?
Misschien herinnert u zich nog de `NCM´ reclame uit 1991 van een ondernemer die vanuit een buitenlandse telefooncel bij zijn secretaresse in Nederland informeert of er al is betaald.
`Eh, hallo, hebben ze al betaald´…`wat zegt u?´…`BE-TAALD!`…`is het mooi weer daar?´…`ja, natuurlijk is het mooi weer hier!´…`MAAR IK VRAAG OF ZE AL BETAALD HEBBEN!!´…`ik dacht het niet´…`je dacht van niet?´…`maar, kijk dan eens goed!´…even later…`nee, er is niet betaald´…`maar je denkt toch wel dat ze ZULLEN betalen?´…`ik denk het wel´…`maar anders verkoopt u toch gewoon uw boot´…de ondernemer kijkt naar zijn boot en ziet zijn vrouw vrolijk wuiven…`dat had je nou niet moeten zeggen´….`wat zegt u?´…`DAT JE DAT NIET HAD MOETEN ZEGGEN!!´
Deze reclame toont aan dat wanneer je als ondernemer te afwachtend bent, zelfs je vakantie door een niet betalende klant verpest kan worden.
Incassobureau inschakelen
Angst om de klant kwijt te raken weerhoudt ondernemers er vaak van om in zo´n geval een incassobureau in te schakelen. Maar men kan zich beter afvragen waarom die klant niet betaalt. Waarschijnlijk zit hij in financiële problemen. Dus zou ik er voor kiezen om juist met die klant geen zaken meer te doen, want hij kan u toch niet meer betalen.