Klant weigert terecht betaling
Een klant belt. Hij heeft een privé probleem, want onlangs ontving hij een aanmaning van incassobureau Intrum Justitia. Hij werd gesommeerd € 98,25 te betalen, omdat hij een factuur van een voor hem onbekend bedrijf niet had betaald. Naast het factuurbedrag van € 27,00 bracht het incassobureau ook incassokosten en administratiekosten in rekening.
Mijn klant wist niet wat hij daar mee aan moest. Hij scant alle post en kon niets terugvinden over een factuur of herinnering van een bedrijf met deze naam. Indien hij iets over het hoofd heeft gezien wilde hij natuurlijk betalen, maar hij had meer informatie nodig. Daarom schreef hij een brief naar Intrum Justitia met het verzoek om een kopie factuur. Het incassobureau reageerde met de mededeling dat men de gevraagde informatie pas zou geven nadat hij € 98,25 had betaald. De wereld op zijn kop, want waarom zou je betalen, wanneer je niet eens weet waarvoor?
Intrum Justitia
Intrum Justitia maakt er een potje van. Het incassobureau moet eerst de grondslag van de vordering maar eens aantonen. Daarnaast kan men niet zo maar aanspraak maken op incassokosten: hiervoor moet mijn klant eerst in gebreke zijn gesteld, door middel van een brief met daarin een laatste kans om de vordering zonder verhoging van incassokosten te betalen. En het kan natuurlijk al helemaal niet om naast incassokosten nog eens administratiekosten te berekenen. Geen rechter die Intrum Justitia hierin gelijk zal geven.
Op mijn advies stuurt mijn klant een kort briefje naar Intrum Justitia dat hij, onder verwijzing naar zijn eerdere brief, niets doet totdat Intrum Justitia aantoont waarvoor hij moet betalen. Op mijn advies zal mijn klant niets anders doen dan wachten op de dingen die komen gaan.
Ik kan mij niet voorstellen dat Intrum Justitia hier een zaak van maakt, maar mocht het daar op uitdraaien dan zal ik mijn klant met alle plezier bijstaan.