God save the Queen
Wat heeft dit met ondernemen te maken, vraagt u zich waarschijnlijk af.
God Save the Queen is het volkslied van het Verenigd Koninkrijk. Het verwijst ook naar een interessante tentoonstelling in Centraal Museum te Utrecht dat is vernoemd naar het lijflied van de jongeren uit de jaren 1977-1984, het nummer God Save the Queen van de Sex Pistols. Een lied als aanklacht tegen de machthebbers.
Jongeren behorende tot Generatie X. Jongeren waarvoor in de samenleving geen plaats was. Ook wel de Verloren Generatie genoemd.
Er was destijds hoge werkloosheid, woningnood en dreiging van de bom. De jongeren zaten in een uitzichtloze situatie en hadden van de overheid niets te verwachten. Daarom besloten ze het heft in eigen handen te nemen. Slooppanden werden gekraakt en men creëerde werk door nieuwe bedrijfjes te beginnen. Doe-het-zelf was het motto. Ook de muziek en de kunst werden door de jonge generatie flink opgefrist: de punk verjoeg de gekunstelde symfonische rock van de jaren zeventig, en de kunstenaars maakten hun doeken en broeken weer vuil met verf.
Wat uitzichtloosheid betreft is er een parallel met de huidige situatie in Europa te trekken. Terwijl in Nederland de werkloosheid van jongeren onder de 25 jaar ongeveer 8,6% bedraagt, is deze in Spanje al boven de 50% gestegen. Percentages die de komende tijd nog verder zullen oplopen.
Wat kunnen we hier tegen doen?
Zelf ontwikkelen en creatief zijn. Niet wachten totdat de overheid iets aanreikt. Dat moet als muziek in de oren klinken voor ondernemers.
Dit betekent ook het bezoeken van netwerkbijeenkomsten. Hierdoor kan je uit de anonimiteit treden, andere ondernemers ontmoeten, van elkaar leren en misschien zelfs zaken doen.
Afgelopen woensdag had Hallo! een netwerkbijeenkomst georganiseerd in Centraal Museum te Utrecht. Het oudste stedelijk museum van Nederland. Hallo! heeft online inmiddels meer dan 40.000 (!) leden. Daarom verbaasde het mij dat er hiervan slechts ongeveer 60 op deze bijeenkomst af kwamen. De overige 39.940 leden hebben echt wat gemist.
Wat maakte de bijeenkomst zo´n succes?
Ten eerste was de locatie goed gekozen. Niet een grote onpersoonlijke zaal in een of ander business centrum, waarin je je verloren waant, maar een bijeenkomst in een voormalig Agnietenklooster op het Nicolaaskerkhof, dat sinds de Middeleeuwen achtereenvolgens als fabriek, weeshuis en kazerne in gebruik is geweest.
Het begon al bij de ontvangst in een knusse ruimte, waardoor je al snel met andere ondernemers in gesprek kwam. Daarna volgde een rondleiding in het museum. Ik heb gekozen voor het thema moderne kunst. De gids vertelde over de Generatie X. Nooit geweten dat moderne kunst zo tot de verbeelding kan spreken en meer is dan een paar onduidelijke kleuren en strepen op een doek. Alle credits voor de gids die er door haar enthousiasme in is geslaagd mij te verleiden om terug te gaan naar het museum om de tentoonstelling nog eens op mijn gemakje te bekijken. Dit kan overigens nog tot en met 10 juni 2012.
Na de rondleiding hebben zes ondernemers uit ons midden zich gepresenteerd. Het voordeel van een presentatie door gelijkgestemden is dat veel zaken herkenbaar zijn en niet onbereikbaar lijken. Onderwerpen waren bijvoorbeeld het voordeel van bloggen of het gebruik van free publicity. Van iedere spreker leer je wel wat. Erg nuttig.
Tot slot een netwerkborrel, die door de knusse entourage en goede organisatie zeer succesvol was. Op eenvoudige wijze kwam je met elkaar in gesprek, wat zeker uitnodigde tot meer.
Conclusie: een geweldige bijeenkomst op een geweldige locatie door een goede en enthousiaste organisatie Hallo! Mijn complimenten, en ik kijk alweer uit naar de volgende keer.
Tip: dan zeker komen, maar niet verder vertellen, want anders wordt het wel heel erg druk.