Een kijkje in de keuken van een incassobureau 

 

Nieuwe klant uit Curaçao. Zij heeft werkzaamheden verricht voor iemand in Amsterdam, maar ondanks zijn herhaalde toezegging betaalt hij steeds maar niet. Daarom schakelt ze mijn kantoor in. Ik schrijf de wanbetaler aan en in reactie hierop zegt hij toe zo snel mogelijk te gaan betalen. Weer gebeurt er niets. Gelet op zijn eerdere toezeggingen heeft het geen zin om nog langer te wachten. Daarom stuur ik hem een concept dagvaarding met de mededeling dat indien hij niet heel snel alsnog betaalt, de dagvaarding naar de deurwaarder gaat. Die zal hem namens mij als een soort postbode uitbrengen. Vanaf het moment nemen de kosten voor de wanbetaler toe. De verdere afhandeling verloopt daarna via mijn kantoor. 

 

VVE


Een vereniging van eigenaren (VVE) uit Amsterdam wil groot onderhoud laten uitvoeren aan haar pand. Alleen heeft een van de bewoners zijn bijdrage nog niet in de VVE-kas gestort. Hierdoor is er sprake van een tekort. Het gaat om een fors bedrag. Volgens de bewoner is hij niet in staat om te betalen. De overige VVE leden bieden hem diverse mogelijkheden, maar daar gaat hij niet op in. Door zijn houding moeten zij het kastekort aanvullen, terwijl de bewoner wel baat heeft bij het groot onderhoud. Daarom schakelt de VVE mijn kantoor in om de achterstallige bijdrage bij de bewoner te innen. Na mijn eerste aanschrijving reageert de wanbetaler meteen. Hij gaat uitzoeken of het mogelijk is een lening bij de bank te krijgen en zal mij op de hoogte houden. Dat doet hij keurig en ik geef hem ruimte om zijn problemen op te lossen. Ongeveer twee weken later staat het achterstallige bedrag verhoogd met wettelijke rente en incassokosten op mijn rekening. De ontvangen gelden maak ik aan een blije VVE over.


Nog een VVE


Dat het vaker niet soepel loopt tussen VVE leden, blijkt wel uit het feit dat ik ook namens een andere VVE uit Amsterdam een vordering in behandeling heb. In die zaak hebben de VVE leden tijdens een  vergadering afgesproken dat men maandelijks een bijdrage in de VVE-kas stort. Op die manier spaart men voor bijvoorbeeld onderhoud of onvoorziene omstandigheden. Een van de leden komt die afspraak echter niet na. Dat lid is geen onbekende van mij, want ik heb hem al eens een zaak tegen hem gehad. Uiteindelijk heb ik hem toen in overleg met de VVE gedagvaard voor de kantonrechter. In die zaak heeft hij verweer gevoerd en heb ik de VVE bijgestaan. Uiteindelijk heeft de kantonrechter de VVE in het gelijk gesteld. Daarna moest ik zelfs de deurwaarder opdracht geven om beslag te leggen op de bankrekening van het weigerachtige lid om volledige betaling te krijgen. 

 

Je zou veronderstellen dat hij inmiddels weet wat hem te doen staat, maar toch laat hij de achterstallige bijdrage weer oplopen. Ik schrijf hem aan en bel hem vervolgens op. Volgens hem ligt er beslag op zijn bankrekening en kan hij daarom niet betalen. Daarover bel ik de deurwaarder, die vertelt dat het beslag al is opgeheven. Het is duidelijk dat het lid gewoon dwars ligt en geen zin heeft om te betalen. Met toestemming van de VVE besluit ik hem te dagvaarden voor de kantonrechter. Die procedure loopt inmiddels. Het gaat de wanbetaler een paar honderd euro extra kosten, want naast mijn kosten worden ook de kosten van de gerechtelijke procedure op hem verhaald. Zijn koppigheid komt hem weer eens duur te staan. 


Nieuwe klant

 

Voor een nieuwe klant heb ik sinds januari dit jaar 33 dossiers in behandeling. Daarvan heb ik inmiddels 25 dossiers met succes met mijn klant afgerekend. Hierin hebben de wanbetalers ook mijn incassokosten betaald, en kost het mijn klant niets. In één zaak ben ik op verzoek van de klant tot een schikking gekomen en worden mijn kosten op de opbrengst in mindering gebracht. In een andere zaak ben ik tot dagvaarding over gegaan, en besloot de wanbetaler na dagvaarding alsnog te betalen. Dit betekende dat hij ook de kosten van de dagvaarding moest betalen. In een zaak bleek een wanbetaler een onvolledige naam en een verkeerd adres opgegeven te hebben. Na enig speurwerk ben ik achter zijn juiste naam en adres gekomen. Mijn klant moet op mijn verzoek nog wat uitzoeken, maar zeer waarschijnlijk ga ik die wanbetaler dagvaarden voor het kantongerecht.

 

Ook in een andere zaak zal ik een dagvaarding opstellen: die wanbetaler zou gaan betalen, maar ondanks mijn herhaalde verzoeken doet hij dat steeds maar niet. Ik weet waar hij werkt, dus zodra ik een vonnis heb, kan ik de deurwaarder opdracht geven beslag te leggen op zijn loon. In vier zaken heb ik mijn klant geadviseerd om niet verder te gaan met de invordering, omdat er zeer waarschijnlijk niets te halen is. Die dossiers zijn kosteloos gesloten.

 

Een van die wanbetalers woont in Athene. Mijn klant heeft naar aanleiding hiervan besloten om klanten uit “bepaalde” landen eerst te laten betalen, voordat hij aan de slag gaat. 

 

Home

 

Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06-46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.