Een kijkje in de keuken van Schölvinck-Incasso
Een Italiaanse klant had opdracht gekregen om kleding op maat te maken en te leveren aan een winkel in Amsterdam. In verband hiermee had mijn klant een voorschotnota naar de winkel gestuurd. Ondertussen was mijn klant begonnen met het maken van de kleren. Er werden stoffen besteld en de kosten hiervoor werden voorgeschoten. Omdat de winkel het voorschot maar niet betaalde, en het maken van de kleren steeds verder vorderde, begon mijn klant zich behoorlijk zorgen te maken, want straks zat men met onverkoopbare kleding. Na een half jaar tevergeefs vragen om betaling van het voorschot besloot mijn klant om mijn kantoor in te schakelen.
Uiteindelijk duurde het nog een jaar om de gelden te incasseren. Hiervoor was zelfs een gerechtelijke procedure nodig, waarvoor mijn klant nog naar Amsterdam is gekomen. De kantonrechter heeft mijn klant in het gelijk gesteld en de vordering toegewezen. Uiteindelijk heeft de winkel alles betaald, en kon de kleding van Rome naar Amsterdam worden gestuurd. De incassoprocedure heeft de klant niets gekost, maar men heeft wel lang in onzekerheid gezeten. Gisteren kreeg ik een bedankje. Eindelijk was het opgelost. Mijn klant vond het ongelofelijk dat het was gelukt, en was blij dat ze heeft doorgezet.